יום ראשון, 13 בפברואר 2011

הרב ריסקין פורץ גבולות תיאולוגיים בירושלים

פורסם בג'ואיש-ישראל ב 13 בפברואר 2011

 "המרכז להבנה ולשיתוף פעולה נוצרי יהודי" (CJCUC) של "אור תורה-סטון" באפרת נתן חסות לכינוס תיאולוגי בינדתי בו נחקרו נושאים של "הברית, השליחות והמרת הדת". הכנס נערך לפני מספר שבועות במכון ון ליר בירושלים.

הועידה זכתה לכינוי כינוס בינלאומי "ראשון" המציג "חומר שובר מוסכמות" ו"מחקר חדש", אבל הרב ריסקין נתן חסות לכינוס זהה באוניברסיטת ייל בשנה שעברה, ביחד עם המכללה לתיאולוגיה של ייל ומכון ויד'רספון (The Witherspoon Institute) בפרינסטון. שני הכינוסים מקדמים את הרעיון לבחון "גבולות חדשים בתיאולוגיה היהודית-נוצרית". כאן נעשה שימוש חוזר באותם אקדמאים המשתתפים ובמאמריהם. 



ג'ואיש-ישראל כבר דיווח על הרעיונות האלה בעת הכינוס בייל בחודש אוקטובר האחרון. הדוח שלנו כלל תגובה אקדמית לכינוס ובהחלט ראוי להביט בו שוב כעת. אנו מדווחים דרך קבע על נטייתו של הרב ריסקין לפסוע על קרקע תיאולוגית רעועה, והדרך שבה הוא רומס את פסק ההלכה של הרב סולובייציק האוסר על שיח תיאולוגי בינדתי. הדוח שלנו, "התפוח שנפל ופרץ את הגדר" זמין גם בעברית.

הן הרב ריסקין והן הרב יוג'ין קורן (Eugene Korn) מחפשים בקדחתנות אחר איחוד הבריתות, "קשר ברית חדש", עם הנצרות. מאמרו של קורן מעלה את השאלות האלה:

  • כיצד יכולה התיאולוגיה היהודית להבין את הנצרות במונחי ברית?
  • האם יש בסיס אוטנטי ליחסים התיאולוגיים החדשים שבהם היהודים רואים את הנוצרים משתתפים אתם בברית משותפת?
  • ואם כך, מה הם גבולות המאפיינים שלהם?
הרב קורן הוא מנהל המכון לחקר תיאולוגי (ITI). זו היא יוזמה נמשכת, חטיבה של CJCUC באפרת. השותף האמריקני שלו הוא מכון וויד'רספון בפרינסטון, ניו ג'רזי. מטרת המכון היא לערב תיאולוגים ברמה הבינלאומית במאמץ לפרוץ גבולות תיאולוגיים חדשים באמצעות מיקוד תוכניות מחקר בשטחים קריטיים ליהדות, לנצרות, לערכים חברתיים ותרבות עולמית. וויד'רספון הוא צוות חשיבה שמרני ביותר, ויש לו כמה סניפים קתוליים. ישנם דיווחים רבים שנשיא וויד'רספון הוא איש דת בכיר באופוס דאי  (Opus Dei) בפרינסטון.

בעוד שהציבור הדתי מכיר את היוזמות התיאולוגיות של הרב ריסקין בשיתוף עם גופים אבנגליסטיים, יש לציין שהוא ומנכ"ל CJCUC, דייויד נקרוטמן (David Nekrutman), משקיעים מאמצים אדירים בטיפוח קשרים עם הוותיקן. לפני חודש נפגש הרב ריסקין עם האפיפיור בנדיקטוס השישה עשר, וסיפר לו על פעילות ה CJCUC.

אין תגובות: