יום שבת, 6 בנובמבר 2010

תעתוע מיסיונרי וחרפת הכנסת

פורסם בג'ואיש ישראל ב 27 באוקטובר 2010
 
















זהו חלק 4 מן הסדרה "עכשו קמו בישראל רבנים חדשים שלא ידעו את הרב ]סולובייצ'יק] 
מ-2 ועד 11 בנובמבר  מתקיימת בכנסת ועידת ירושלים השלישית. זו ועידה המאורגנת על ידי "השדולה בכנסת לקידום היחסים עם הקהילות הנוצריות בעולם" (הידועה בכינויה: השדולה הנוצרית בכנסת (KCAC) ושותפתה, Covenant Alliances. נוסף על כך שהיא מנוהלת על ידי מיסיונרים ידועים (ראה להלן). Covenant Alliances  גם מציגה בצורה בולטת הצהרת אמונה באתר שלה, ובה היא טוענת שהיא מהווה חלק מן השדולה הנוצרית בכנסת, וכי הנוצרים חולקים מורשת דתית משותפת  עם היהודים והם יורשיו של הגורל הרוחני המשותף עם היהודים. כל זאת ועוד מעוטרים בסמל גדול של מדינת ישראל:


[הערה לגבי ההצהרה למעלה: על פי הנוצרים, "המשיח היהודי"  מתייחס לישו, וברית בית דוד מוכיחה את הדוקטרינה של שלטון הנוצרי עלי אדמות בעתיד].
נראה שכל האמור לעיל אינו מטריד את יו"ר השדולה  חה"כ דוד רותם, ומנהלה  ג'וש ריינשטיין, המופיעים בצילום לפרסום האירוע הקרוב יחד עם הכומר דייויד דקר, נשיא  ה Covenant Alliances.

דקר, בנו של מטיף בפטיסטי, הוא דמות משיחית בולטת בישראל. הוא "עלה" לישראל כמיסיונר אבנגלי סמוי, והחל להקים כנסיות וקהילות משיחיות במדינה היהודית. ילדיו ממשיכים את דרכו המיסיונרית של אביהם, כאשר מייקל דקר, העורך דין של "מכון ירושלים למשפט" ( Jerusalem Institute of Justice -JIJ ) עושה כמיטב יכולתו להבטיח ש"התנועה היהודית המשיחית" תזכה להכרה מלאה ותתקבל בישראל.

מבדיקה מדגמית של מיסיונרים אחרים חברי Covenant Alliances השותפים לשדולה הנוצרית בכנסת (KCAC) ואשר נקבעו כדוברים מרכזיים בכינוס ירושלים  עולה כי הם כוללים את כריסטין דארג (Christine Darg), אשר התמקדותה ביהודים וניסיונה לנצל ביקור בבית הכנסת היכל שלמה בירושלים לצורכי תפילה נוצרית הופיעו בדיווחים רבים של ג'ואיש-ישראל. וכן נמצא רוי קנדל (Roy Kendall) שאותו אפשר לשמוע מתרברב בהקלטה כיצד הוא, כחבר השדולה (KCAC) , הוביל תפילה נוצרית בכנסת על פי בקשתו ושל רב. רוי ממשיך ומזכיר לקהילה שבפניה הוא מדבר ש:

"כאשר אדם יהודי מקבל את ישוע, פירוש הדבר שהכוונה למושיע, שהכוונה לגאולה. הדבר אינו משנה את היותם יהודים, הוא מהווה להם השלמה – משום שהם מצאו את המשיח שלו הם מצפים. "

בחודש יוני 2009 שאל הלל פנדל מערוץ 7 את מנהל KCAC ג'וש ריינשטיין על קנדל וטענתו שהוא חבר נבחר בשדולה. ריינשטיין ענה כך:

"אני יודע מי הוא, וייתכן שהוא השתתף בכמה מן האירועים שלנו, אבל הוא אינו קשור אלינו, ומעצם הגדרתנו הוא אינו יכול להיות חבר. אנו איננו עובדים עם אנשים פרטיים אלא רק עם ממשלות וארגונים, כדי לקבל סיוע פוליטי. מגוחך לקשור אלינו מיסיונר מסוים אשר התגנב לישראל."

ובכן, מר ריינשטיין,  עכשיו קנדל הוא  נואם של כבוד באירוע שלך.

השדולה מיתממת
למרות עדויות בולטות וגלויות לציבור על קשריהם עם מיסיונרים המתמקדים בעם היהודי ומעצימים את הנוכחות המשיחית בישראל, המנהיגים הנוכחיים והקודמים של השדולה הנוצרית (KCAC) מכחישים בעקשנות כל שיתוף פעולה עם גופים המטיפים לנצרות (אבנגליים):

  • "הייתי רק מוסיף שהבהרתי לכל הנוצרים שאתם אני משתף פעולה באופן אישי וציבורי, ואני חוזר על כך כאן, שאם הם ינסו לעשות פעילות מיסיונרית בקרב יהודים, לא יהיה לי אתם שום עסק, ולמעשה הם נענים לכך. אם הם מעוניינים בהפצת התנ"ך ?(ברית חדשה) כפי שהם תופסים זאת, הרי יש מספיק עובדי אלילים שבקרבם יוכלו לעשות זאת..."  (ח"כ אלון בנאום בכנסת, 2004)

  • "השדולה הנוצרית בכנסת, קבוצת לובי בכנסת שמטרתה לקדם את הקשרים בין ממשלת ישראל לבין העולם הנוצרי, מסרבת לפעול עם הקהילה היהודית-משיחית בנימוק שהיא פועלת במרץ להמיר דתם של יהודים. ' אנו סבורים שהם פועלים נגד האינטרס של מדינת ישראל. " (מנהל השדולה בכנסת ג'וש ריינשטיין בעיתון הארץ, 2006)


  • הוא [בני אלון] ציין שככל שהדבר נוגע למיסיונרים, נוסף על הסלידה המשותפת לכל חברי השדולה, היא  מחויבת מכוח החוק להימנע מכל קשר עם קבוצות מיסיונריות בכדי לקבל מעמד של ארגון לא ממשלתי [NGO] (ערוץ 7, 2008)
  • רותם [יו"ר השדולה] דחה בביטול דאגה חוזרת ונשנית שהובעה על ידי כמה יהודים – במיוחד בתוך העדה החרדית – שקשירת קשרים עם נוצרים מעודדת הטפה להמרת דת, וציין כי קווי היסוד של השדולה אוסרים כל קשר עם קבוצות מיסיונריות (ג'רוזלם פוסט, 2009)

ואף על פי כן נמשכו הקשרים המיסיונריים עם השדולה נוצרית בכנסת  (KCAC). ב-2004 היה היו"ר הקודם שלה, הרב בני אלון, בוטה דיו בכדי לעודד קבוצות מיסיונרים נוצרים לנסות ולהמיר את דתם של מוסלמים. הדבר גרר תגובה "הלכתית" והצעת אי אמון מחבר הכנסת הערבי עבד אלמאלכ דהאמשה:

"אינני יודע אם השר אלון מודע לכך, אבל ההלכה היהודית אוסרת לגרום למוסלמים להמיר דתם.... אתה חובש כיפה ואתה רב ובנו של האדם שלימד אותי – ואני מודה לו על כך – משפט יהודי, בין שאר הדברים. כיצד לא למדת זאת מאביך או בבית המדרש? "


מראשיתה, בהנהגתו של הרב בני אלון, שאפה השדולה הנוצרית (KCAC) ל"ברית יודיאו-נוצרית" וחברה לנוצרים אבנגליסטים, כמו אלה הקשורים ל Covenant Alliances.

על פי רישומי ועדת האתיקה של הכנסת, כאשר היה חבר כנסת בין יוני 2005 לאוקטובר 2008, נסע  הרב בני אלון לחו"ל לעתים קרובות, וכמעט ללא יוצא מן הכלל למטרות אבנגליסטיות. הנסיעות הללו נעשו בחסות ארגונים הממומנים או מסונפים עם אישים מיסיונרים ידועים – וה- Covenant Alliances אירחה רבות מן הנסיעות.

הביטוי  "יודיאו-נוצרי"
בחודש ינואר האחרון נאמו הרב בני אלון וחברי השדולה הנוצרית בכנסת בפני למעלה מאלף כמרים בהודו באירוע שהתקיים בחסות ה Covenant Alliances.  ההודעה לעיתונות הצליחה לצמצם את "ערכים יודיאו-נוצריים", "קשר יודיאו-נוצרי", ו"ערכים אתיים ודתיים יודיאו נוצרים" לשתי פסקאות קצרות.

מטריד שהשדולה בכנסת ( KCAC) ממשיכה לקדם את הביטוי "יודיאו-נוצרי", במיוחד לאחר שמגישת תוכנית הרדיו ג'אנט פרשאל (Janet Parshall) – אשר התפטרה מתפקיד יו"ר-שותפה של פסגת הנשים היודיאו-נוצרית של השדולה – הבהירה בבירור את המשמעות הנוצרית של המונח במכתב למארגני הפסגה של השדולה:

"לערכים יודיאו-נוצרים אין שום משמעות מחוץ לכתבי הקודש  (הברית החדשה).... ההצהרה על הבשורות הטובות (הבשורה של ישו הנוצרי) היא הערך היודיאו-נוצרי המוחלט."
בהסתמך על פעולותיה המיסיונריות, נראה  ש  , Covenant Alliances מסכימה עם הגדרתה של פרשאל. ואכן, הקטע "אודותינו" באתר האינטרנט  של השדולה הנוצרית בכנסת מתייחס ל"מורשת המשותפת שלנו" ובאופן מפתיע כולל גם את שיעור ההיסטוריה הנוצרי הבא:

 "תולדות הנוצרים בישראל מתחילות בחייו ובשליחותו של ישו איש נצרת. לאחר מותו של ישו נשארה הכנסייה האפוסטולית הקדומה יודיאו-נוצרית בערך עד ל- 130 לספירה. מאז, הייתה הכנסייה המקומית גויית בהרכבה. כך נשארה עד המועצות האקומניות הראשונות."

עמדתו של הרב סולובייצ'יק
בדרך כלל משתמשים במונח "יודיאו נוצרי" בהקשר לערכים ולציביליזציה המערביים. אבל אבנגליסטים ויהודים משיחיים יוצקים למושג הזה מימד רוחני נוסף המסתכם במיזוג תיאולוגי של היהדות והנצרות. טשטוש תחומים זה, ביחד עם פעילות מיסיונרית בלתי מופרעת, הוא המאיים כיום על אופייה של המדינה היהודית.

במאמר שלו "עימות" משנת 1964, שבו קבע לעולם האורתודוקסי המודרני קווים-מנחים הלכתיים ליחסים בין-דתיים , ציין הרב יוסף ב. סולובייצ'יק ("הרב") ש"אנשים מערבבים בין שתי תפיסות כאשר הם מדברים על המסורת המשותפת המאחדת בין שתי דתות כמו הנצרות והיהדות". הוא כינה "אבסורד" את הדיבורים על "האפשרות להשוות בין שתי דתות המהוות ישויות נפרדות." הוא קבע שאין להתייחס אל שום דת אחרת כאל "אחים", אם כי "נפרדים". חובה עלינו כיהודים, באופן אינסטינקטיבי, "להירתע ולשמור על צעדינו" כאשר אנו חשים קרובים עד כדי אי נוחות לאבד את מעמדנו כדת עצמאית לחלוטין.

במכתב למועצת הרבנים של אמריקה (RCA), הרב כלל ברשימת הנושאים הנחשבים "לא ראויים" בדיאלוג בין-דתי את "הרעיון המשיחי ביהדות ובנצרות" ואת "תפיסת הברית ביהדות ובנצרות".

הרב אריה קלאפר מתייחס לביטוי "מסורת יודיאו-נוצרית" כאל ביטוי שהיה עבור הרב סולובייצ'יק בבחינת כבשה שחורה:

"הוא (הרב) מתנגד כמובן לויכוחים בין-דתיים, אבל הוא גם מתנגד לדיאלוג המטשטש את הייחודיות, המבקש לבנות קהילה תיאולוגית ולערפל את הזהות הנפרדת.. הכבשה השחורה שלו בהקשר הזה היה הביטוי "מסורת יודיאו נוצרית"."

ועכשיו  -  לגרסה המנוגדת לכל דברי הרב סולובייצ'יק, צא וקרא את החלק הזה בהצהרת האמונה של ה Covenant Alliance :

"אנו מאמינים שהיהודים והנוצרים הם משתתפים-שותפים במורשת הדתית המשותפת שנולדה מתוך הברית, ואנו נשארים היורשים השותפים לגורל רוחני משותף שיושלם תחת מלכותו וסמכותו של המשיח היהודי  כאשר הוא, ביום ההוא, יגשים את הבטחות אלוהים לעמו כפי שנמצא בבריתות אברהם ובית דוד." 

האם נבון מצד המדינה היהודית לקדם אג'נדה יודיאו-נוצרית? האם עידוד יחסים תיאולוגיים, של ברית, עם נוצרים נלהבים מעמיד את יסודות היהדות בסכנה?

הודאה במשגים
מאמר שכתבה רחל סילבצקי מערוץ 7 מראה שהיו"ר הקודם של השדולה הנוצרית בכנסת הרב בני אלון היה מודע בהחלט לאופיים העמום של יחסי האבנגליסטים – ישראל, והודה כי שגה בחזית המיסיונרית.

"העמימות הזו מקשה על פעולות השדולה הנוצרית בכנסת, וכפי שהיו"ר הנוכחי בני אלון אמר, " פירוש הדבר הוא שכל הזמן עלינו לבדוק ושוב לבדוק משום שלעתים אנו עושים שגיאות. וכשאנו מגלים אותן אנחנו מנתקים את הקשרים עם האנשים או הקבוצות הנוגעות בדבר."

רק רגע!! להודות בשגיאות הוא צעד בכיוון הנכון, אבל בהסתמך על שורת הנואמים המיסיונרים של כינוס ירושלים השלישי המתקיים בימים אלה , דבר לא השתנה.

כבדהו וחשדהו
בניגוד לחומר הפירסומי של   השדולה נוצרית בכנסת (KCAC ) המלא ב"יודיאו-נוצרי" ואג'נדה  של "הברית החדשה", הרי באתר חדש  של שדולה-אחות בשם "קרן השדולה של ידידי ישראל בעולם" (IIAFC) אין שום מינוח תיאולוגי. השותפים הם חברי פרלמנט של מדינות אחרות, אשר סייעו בפועל לישראל. ה IIAFC, גם כן פרי מוחו של הרב בני אלון, הגנה לאחרונה על ישראל בכמה נושאים כמו המשט ודו"ח גולדסטון בפורומים ופרלמנטים באירופה. חברי הארגון אינם נראים כאבנגליסטים פעילים או כתומכים ביזמות משיחיות בישראל, אלא דנים בבעיות מעמדה מוסרית בלבד.

ועם זאת, הקשרים ההדוקים בין IIAFC לבין השדולה הנוצרית בכנסת וארגונים כמו השגרירות הנוצרית בישראל (ICEJ) מעוררים דאגה. יש לציין שפירסומים מוקדמים על IIAFC, כמו חוברת הנשף החגיגי ב 2009 היו מלאים בלשון וברוח דתית מובהקים של "יודיאו-נוצרים", והבליטה דמויות מיסיונריות כמו רוברט סטרנס (Robert Stearns) ובדרן "מפיץ הבשורה" אחר.

ישנם גם דיווחים לא מאושרים, אבל מעוררי דאגה, בנוגע לבניין החדש של IIAFC בירושלים בדרך שכם, מול הקונסוליה האמריקנית. ישנם הטוענים שהנכס שבו משתמשת IIAFC נועד מלכתחילה ליזמות יהודיות חלוציות. אבל זה אינו מוקד הדוח הזה.

ועם זאת, נראה שהרב בני אלון נהג ביתר זהירות עם היזמה הזו מאשר בעת כינון  השדולה הנוצרית בכנסת.


"קשרים מוסריים ואתיים המאחדים את היהדות, הנצרות ואנשי אמונה ברחבי העולם" וש"עשרת הדברות והתנ"ך היהודי, או התורה, היו במשך שלושת אלפי שנים אבן היסוד של התרבות המערבית ומהווים היום את הבסיס הרוחני לחברות ברחבי העולם".

השפה המשמשת כאן נראית הגיונית יותר ותואמת את הקווים המנחים של שיתוף פעולה בין-דתי מאשר בליל "היודיאו-נוצרים" של מפיצי הברית החדשה שבו הולעטנו בשנים האחרונות. אנו יכולים רק לקוות  שהלקחים נלמדו ושהפן החדש הזה מסמן תפנית בריאה בדרך שבה מנהיגים יהודיים ניגשים ליחסים בין-דתיים, ושאין כאן מסווה של תקינות פוליטית ליזמה תיאולוגית  "יודיאו-נוצרית" חדשה. אנחנו בג'ואיש-ישראל קראנו בהתמדה לתפנית בגישה.

ארגון ג'ואיש ישראל מבקש להזכיר לכבוד הרבנים שלנו, לפוליטיקאים ולמנהיגי הקהילות שכמה מבין ידידי ישראל הגויים, והמגינים הרהוטים והמשפיעים ביותר, כמו למשל המנוח הסנטור דניאל פטריק מוייניהן, השגרירה ג'יין קירקפטריק והסנטור הנרי (סקופ) ג'קסון, שמרו את דתם לעצמם ונקטו עמדה מוסרית ומבוססת כלפי המדינה היהודית.

ועכשיו נשאלת השאלה האם לחברי הכנסת הקשורים לשדולה הנוצרית בכנסת יש את היושרה והאומץ להתרחק בכנות מה Covenant Alliances ומאישים או גופים מיסיונריים אחרים המסונפים אליה, והאם יאמצו ויקיימו את הקווים המנחים שישליטו סדר בביתם ויחשקו את ערכינו  היהודיים.

אין תגובות: