יום חמישי, 13 בינואר 2011

קפה "ווייב" מוליך שולל מוסיקאים יהודים

פורסם בג'ואיש-ישראל ב 2 בנובמבר 2010 


ישי פליישר, כתב ערוץ 7, התקשר אלינו לארגון ג'ואיש ישראל והודיע ששני מוסיקאים יהודים הופיעו בשוגג בהופעה חיה בקפה המיסיונרי "קפה ווייב" (Wave Café) בשכונת תלפיות בירושלים. הבטחנו לצדדים הנוגעים בדבר לבדוק את הנושא ולהלן ממצאינו.

"קפה ווייב" נמצא ברחוב יד חרוצים 4 באזור התעשיה בתלפיות, אזור בילויים ירושלמי פופולרי. הקפה אינו מציין לא במקום ולא באתר שלו, wavecafe.net , שהוא מופעל על ידי מיסיונר ידוע, ריצ'ארד ("אייל") פריידן מ-JAMM ((Jerusalem Artists, Musicians and Media ו-JSP (Jerusalem Street Productions).

אבל לקפה ווייב יש אתר נוסף, wavejerusalem.com המביע אמונה נוצרית ומגמות "משיחיות". מובאות:
"אנחנו נגדל בקהילה שלנו דור מנהיגים שיביאו את יכולתם לידי מיצוי וישפיעו על עולמם למען המשיח [ישו הנוצרי]. אנו נשתף ללא שום פשרות את הבשורות הטובות על ישוע המשיח עם עמנו, במסגרת המורשת התנ"כית התרבותית העברית [יהודית] בעולם של ימינו. " ( פרשנות נוצרית לספר ישעיהו פרק מ' פסוק ט') 
ווייב  ירושלים היא כנסייה שתולה (church plant) המסונפת עם "כנסיית ווייב"  (Wave Church), כנסיית-על סופר מודרנית ובעלת מיליוני דולרים, שמרכזה בווירג'יניה ביץ':
הכנסייה השתולה של ווייב ירושלים – כנסיית ווייב יזמה קהילה המשנה אורחות חיים בליבה של ירושלים. אנו נלהבים בראותנו כיצד אלוהים ממשיך לטפח את הכנסייה השתולה החדשה. 

כנסייה שתולה או סוס טרויאני?

כנסייה שתולה בישראל היא מעצם הגדרתה קהילה נוצרית המוקמת בישראל במטרה להתמזג עם התושבים ולהפוך חלק טבעי של תרבות ישראל, כך שהבשורה הנוצרית תופץ מתוך החברה במקום שתוכר כחדירה זרה. ארגון ג'ואיש ישראל סבור ש"סוס טרויאני" הוא מונח מתאים יותר לתאר את "הקהילות המשיחיות המקומיות" המתרבות והולכות בארץ.

מתוך  Missiology.org:
"תושבי הארץ אינם צריכים לראות את הכנסייה כדת זרה אלא כחלק מן החברה המקומית. אין פירוש הדבר שנתפשר על הנצרות או שתהיה התמזגות עם יסודות דתיים לא-נוצריים . פירוש הדבר שהאמונות הנוצריות יופצו במונחים מקובלים ומשמעותיים לתרבות שבקרבה נשתלה הכנסייה".
מתוך   "Congregation Planting Movement" מאת דייויד גאריסון:
"...הן קהילות מקומיות. פירוש הדבר שהן נוצרו מבפנים ולא מבחוץ. זה לא אומר שהבשורה יכולה לצוץ באופן אינטואיטיבי בתור קבוצת אנשים. הבשורה תמיד נכנסת לקבוצת אנשים מבחוץ. זו משימתו של שליח [נושא] הבשורה. למרות זאת, בתנועת קהילה שתולה המומנטום נעשה מהר מאד מקומי , כך שהיזמה והתנופה של התנועה נובעות מתוך הקבוצה ולא על ידי זרים מבחוץ".

תחבולה

ריצ'ארד פריידן הכריז ביוני 2009 על פתיחת   :Wave Jerusalem
"לאחר שלוש שנים של התמדה סבלנית ובחסדו הבלתי יאומן של האל נחנוך את ווייב ירושלים ב 13 ביוני 2009. המוקד הראשון והעיקרי הוא הקמת קהילה ישראלית תוססת – היא תתבטא בעבודת הקהילה המקומית; הוראת דבר האל, השתתפות בבשורה, רכישת חסידים והצמחת מנהיגים. זה יחייב התמדה, סבלנות, עבודת צוות ומשיחת הרוח הקדושה בכל צעד לאורך הדרך. החזון הזה הוא כל כולו על ישוע, למען ישוע ובגלל ישוע " .
ירחמיאל, אחד מן הנגנים היהודים שלא היו מודעים לכך, אשר הופיע בווייב קפה, אמר לג'ואיש ישראל שהבעלים ריצ'ארד פריידן היה נחמד ואדיב מאד והבטיח לשני הנגנים שומרי התורה תנאי כשרות במקום. ירחמיאל אמר שלא היה מעלה על דעתו לעולם שהמקום מופעל על ידי מיסיונר נוצרי. הוא אמר שהמקום היה מלא בציבור לקוחות וחלק ניכר היו יהודים דתיים. מה שהכי פגע בו הוא שהיה קרבן לסוג כזה של תחבולה.

המוסיקאי השני, שהעדיף לא לחשוף את שמו, הסכים, ואמר לג'ואיש ישראל שלעולם לא היה מתחייב להופיע לו ידע שווייב קפה קשור למיסיון. המוסיקאי גם קבע שהוא מרגיש "פגוע" מן החוויה הזו.

יש לציין שהמודעה שמשכה את שני המוסיקאים לקפה אינה מגלה שום סימן שהוא מוסד המנוהל על ידי מיסיונרים.

ההלם והייסורים שחשו המוסיקאים מזכירים את דניאל כהן, המתופף המבטיח, שלפני כמה שנים פנו אליו בקפה JAMM שבזמנו היה ממוקם במגרש הרוסים. הג'רוזלם פוסט פרסם דיווח מקיף על התנסותו של דניאל תחת הכותרת "לנגן למען ישו" ("Jamming for Jesus"  , יולי 2004). מובאה:
"לאחר שהסתובב במשך חודשיים בבר של הקפה/מרכז הנוער, אחד מחבריו החדשים של דניאל נתן לו עותק של הברית החדשה בעברית, והחל ליזום דיונים בנושא הנוצרי. חלפו עוד שני חודשים עד שדניאל הוזמן להשתתף בטיול נוער לים כינרת, שם היה יכול לפגוש עוד בני נוער-JAMM בטקס 'טבילה'. 

'הוא שאל אותי אם אני יודע מה פרוש בפטיזם', נזכר כהן, עכשיו בן 17. 'הוא אמר שזה לא משהו נוצרי, אלא משהו יהודי, ליהודים היודעים את 'הדרך הנכונה'.'
 'חטפתי הלם', הוא ממשיך. 'אני נולדתי יהודי ואני רוצה להיות יהודי ולא מעוניין להמיר את הדת שלי. זה נורא כאשר אתה חושב שיש לך חברים ואז אתה מגלה שהם בעצם האויבים שלך'."

 בינואר 2005 פרסם ערוץ 7 התרעה לקהילה בבטאון פרשת השבוע של ה-OU, "Torah Tidbits", ובה אזהרה מפני הקפה המיסיונרי של JAMM במגרש הרוסים. פריידן הגיב במכתב משלו.


מתמקדים בנוער

ב 2009 גם הציגו ריצ'ארד פריידן ואשתו ירדנה את "תיבת המוזיקה " (The Muzik Box) ששמה את הנוער בישראל על הכוונת:
"תיבת המוזיקה ", ניידת המוזיקה והמדיה החדשה שלנו לצעירים. 'כאן מצטלבות האמונה והתרבות בחברה'.

אנו מאמינים שווייב ירושלים, (הקהילה), בצרוף אירועי תרבות ותיבת המוזיקה  מספקים הזדמנות להגיע לאנשים בירושלים ולקהילות אחרות. הם מספקים לאנשים מקום לבוא אליו, הזדמנות לחלוק את הבשורה, ומסייעים לקשר אנשים אל האהבה התכליתית לאלוהים באמצעות הקהילה המקומית."
 ארגונים כמו כנסיית הנוצרי (Christ's Church) כוללים את בני הזוג פריידן ותיבת המוזיקה  בקטגוריה "מיסיונרים ומיסיונים שבהם אנו תומכים" (  "missionaries and missions we support" ):
"ריצ'ארד וירדנה פריידן – וייב ירושלים: יש להם תפילה שבועית, הם מארחים לעתים קרובות אירועי אמנות ותרבות, ויש להם מתקן מדיה נייד חדש לצעירים בסיכון".
בנוסף, המיסיונים שמרכזם בהולנד מפרסמים קריאות למתנדבים אבנגליים וכריזמטיים (פנטקוסטים) לבוא ולסייע להקים קהילה משיחית בת זמננו בירושלים, ולסייע במאמצים ההומניטאריים והסיוע המתמקדים בנוער.

מצפייה בוידיאו הזה, כמה מן הנערים בתיבת המוזיקה  וסביבתה נראים בני פחות מבני 18.












החוק

למרות העדרה המביש של חקיקה אנטי-מיסיונרית בישראל, החוק הזה נשאר על הנייר:
"לא ידון איש על המרת דת עם קטין (מתחת לגיל 18) ללא הסכמת הוריו." (ראה חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962:  31א., המרת דתו של קטין ,תיקון: תשכ"ה, תשמ"א, תשנ"ו)
למרבה הצער, החוק מיושם לעתים רחוקות בלבד. ארגון ג'ואיש ישראל מציין שמספר גדל והולך של אירועי תרבות ומוזיקה מאורגנים, ובאים אליהם לעתים קרובות, מיסיונרים נוצרים במגמה למשוך צעירים ישראליים אל הנצרות. למרבה הצער, נראה שישראל מחויבת יותר מדי לחברינו הטובים, הקהילה האבנגלית, מכדי להסתכן בניכור כלפיהם, ולעורר עוינות בשל המתרחש בווייב קפה.

ישי פליישר קרא קטעים מן הדוח שלנו בתוכנית הרדיו שלו אתמול, וגם ראיין את ירחמיאל.

יד לאחים והעו"ד יורם שפטל עסקו ב-JAMM ובריצ'ארד פריידן בעבר. התקשרנו אליהם ושלחנו להם את הדוח הזה.
____________________

עדכון: זמן קצר לאחר פרסום הכתבה הזאת, התקשרו מארגון יד לאחים לג'ואיש ישראל ושלחו לנו לינק לקטע סרט של ריצ'ארד פריידן העומד בין קהל צעירים ישראליים ומדווח לטלוויזית המזרח התיכון (METV) ש"אל הסוג הזה של אנשים אנו רוצים להגיע עם בשורתו של ישו..."

עדכון: לאחר שפרסמנו את המאמר לעיל התקבלה במערכת גואיש ישראל תגובה ממר פריידן. בדואר אלקטרוני שהוא שלח אלינו הוא טוען שאינו עובר על חוקי מדינת ישראל ושידיו נקיות בכל הקשור לחוקים נגד מיסיון בישראל.

אין תגובות: