יום חמישי, 1 במרץ 2012

הצגת "הפסיון" אמורה להתבצע למרגלות הר הבית
















לג'ואיש ישראל נודע זה עתה שמחזה "הפסיון" בהפקת JBS Theatricals, חברת הפקות בחסות Stivale Ministries, עומד להתקיים במרכז דוידסון שליד הכותל באביב 2012.  המחזה נקרא  "המלכות" והוא מוגדר כ-"הפסיון בלב ליבה של ירושלים".

ללא כל ספק, המחזה הזה מבייש את זהותה היהודית של ירושלים ופוגע בכבוד ה', בכבוד ירושלים עיר קדשו ובכבוד העם היהודי.

מה שאין להעלותו על הדעת
"שערו בנפשכם את 'הפסיון של ישו הנוצרי' בתוככי ישראל....  בלב ליבה של העיר העתיקה בירושלים..." (passionjerusalem.com).

ישנם דברים שיהודים מכל הזרמים אינם יכולים להעלות בדעתם, ומחזה "הפסיון" המבוצע בירושלים – אפילו אם הוא מטיל את האשמה על הרומאים –  הוא אחד מן הדברים האלה.

למי שאינו יודע, מחזה "הפסיון" הוא ביצוע תיאטרלי העוסק, על פי המסורת הנוצרית, בייסוריו של ישו לאחר הסעודה האחרונה ובמעשה הצליבה שלאחריו. לאורך ההיסטוריה הטילו מחזות "פסיון" רבים מספור את האחריות למותו של ישו על היהודים. כולנו יודעים מה העלילו על עמינו בעקבות זאת.

ג’ואיש ישראל בטוח שההופעה המסוימת הזו שונתה כך שתהיה "ידידותית ליהודים". ועם זאת, המפיקים, בריאן וג'ני סטיבאל (Brian and Jeni Stivale), הם אבנגליסטים המתמקדים בישו ומופיעים לעתים קרובות ב TBN. מן הטון והתוכן של האתר, בנוסף מהוידיאו לקידום המחזה, נראה כי הם נחושים לטלטל ולזעזע את ירושלים היהודית.
















שיחה לבבית עם הכמרית ג'ני סטיבאל

התקשרנו ושוחחנו עם הכמרית החמה והידידותית ג'ני סטיבאל. הבהרנו לה כבר בתחילת השיחה שארגונינו ג'ואיש ישראל נוקט עמדה ביקורתית נגד ההשפעה הנוצרית הגוברת והולכת במדינת ישראל, שהשאלות שלנו יהיו כנות, ושהכתבה תהיה קרוב לודאי ביקורתית כלפי היוזמה הזו, משום שג'ואיש ישראל וקוראיו חשים באופן אינטואיטיבי שלא המדינה היהודית ולא ירושלים הם המקום הנכון למחזה "הפסיון", אם נאמר זאת בלשון המעטה.

ג'ני סטיבאל מודעת לאופי השנוי במחלוקת של יזמת המופע. היא הבהירה לנו שרגישויות היהודים נלקחו בחשבון. היא אמרה שהיא דנה בפרויקט ועברה על התמליל עם "חברים אורתודוקסים" ולא נתקלה בשום התנגדות.

סטיבאל הדגישה שהפרויקט הזה הוא יזמה עסקית המכוונת לתיירות נוצרית. סטיבאל ציינה שבירושלים חסרות פעילויות תרבות המכוונות במיוחד לנוצרים. היא מקווה שהמופע הזה יסלול את הדרך למקור משיכה קבוע לתיירות, כמו המופע האור-קולי במצודת דוד.

סטיבאל אמרה לתחקירנית ג'ואיש ישראל שלמעשה משרד התיירות של ישראל הוא אשר יזם ועודד את הפרויקט ושמשרד התיירות ראה ועבר על כתב היד. כמובן, אותנו זה לא מפתיע, משום שג'ואיש ישראל דיווח בעבר על כך שמשרד התיירות מייבא דולרים נוצריים רבים, אבל פושט רגל כאשר מדובר בערכים יהודיים. 

ציינו בפני סטיבאל שקדימון הוידיאו של "המלכות" קובע שההפקה נעשתה בשיתוף עם עיריית ירושלים, משרד התיירות ומדינת ישראל. שאלנו את סטיבאל אם היא סיכמה את כל הסידורים עם הגופים האלה. היא הבטיחה לג'ואיש ישראל שהכל "כשר" ושהם דחו את מועד הפתיחה המקורי שהיה אמור להיות בפסחא (מועד מסורתי להעלאת מחזות ה"פסיון"), זאת משום שמרכז דוידסון עמד על כך שישלח מכתב אל רב הכותל והם ממתינים לאישורו. גם אנו ממתינים לתגובתו של רב רבינוביץ, רב הכותל. הפתיחה, אם תאושר, נקבעה בינתיים ל-17 במאי.

עדכון: ג'ואיש-ישראל שם לב שקדימון הוידיאו באתר passionjerusalem.com עבר עריכה מאז ששוחחנו עם ג'ני סטיבאל, וכי הלוגו והסמלים של הגופים הממשלתיים הישראליים אינם מופיעים עוד בסוף הסרטון. את הסרטון המקורי אפשר לראות כאן.













"גורם ישו"

ג'ואיש ישראל גם שאל את ג'ני סטיבאל אם היא סבורה ש"גורם ישו" הוא הכרחי כדי למשוך תיירים ועולי רגל נוצרים והאם אין זה אפשרי למשוך אותם באמצעות הופעות תיאטראליות עם נושאים ודמויות מתוך "הברית הישנה". ג'ני סטיבאל ענתה שהיא סבורה שתכנים של "הברית הישנה" יכולים להשפיע ושאכן יש חברות הפקה שמשתמשות בתכנים אלה. סטיבאל אמרה שלדעתה הנוצרים צריכים לשמוע על ישו בארץ שעליה התהלך,  וש JBS Theatricals  כבר העלתה את מחזה "הפסיון" בארה"ב וכי זה התסריט שהיה בידיה באותו זמן.

הפקה ללא צלב

ג'ני סטיבאל מודעת לכך שהצבת צלב למרגלות הר הבית עלולה להיות בעייתית, וכי סמל הצלב פוגע ביהודים רבים (שלא לדבר על מוסלמים). כך שנראה שבהופעה המסוימת הזו ישו ייצלב ללא צלב, וזה עלול לדעתה של ג'ני סטיבאל לפגוע בנוצרים. אבל ככלות הכל, על פי ג'ני סטיבאל, ההפקה הזו היא "יותר על אהבה מאשר על כאב". לדעתנו על JBS Theatricals לקחת בחשבון שההתנגדות למחזה "הפסיון" בירושלים עשויה להיות על רקע המהות והעקרונות ולא רק על רקע צלבים.

היסטוריה מרעישת ארץ

"זוהי מהפכנות. זו היא 'המלכות'". (passionjerusalem.com/experience). 

ג'ני סטיבאל מבינה שמחזה כזה קובע תקדים היסטורי, אבל היא טוענת "שהדבר חיובי מבחינה היסטורית", וכי היא מקווה שהוא "יעורר מידה של אמת בישראל לגבי מי באמת היה ישו".

סטיבאל הסתייגה מלהגדיר עצמה אבנגליסטית והדגישה שאין לה אג'נדה מיסיונרית כלפי היהודים. אבל ברור מאתר Stivale Ministry ותכנים מקוונים אחרים שהם גם שחקנים נוצרים אדוקים במשימה להפיץ את בשורתו של ישו ולכונן דריסת רגל רוחנית בירושלים.

לא נותר לנו אלא לקוות שעדיין נותרו לנו, לעם היהודי, כמה דברים מקודשים, ושמשרד התיירות הישראלי, עיריית ירושלים ורב הכותל ישמרו על כבוד העם היהודי וקדושת ירושלים.

ג'ואיש ישראל ימשיך לעדכן את קהל קוראיו על ההתפתחויות בסיפור. בינתיים, מי שקדושת ירושלים קרובה ללבו מוזמן ליטול יוזמה ולהעביר מידע זה למנהיגי הציבור שלו, לרבניו ולמכריו. נשמח לפרסם תגובותכם. בשם ה, נעשה ונצליח.

אין תגובות: