יום שישי, 5 בנובמבר 2010

התפוח שנפל ופרץ את הגדר

פורסם בג'ואיש ישראל ב 19 באוקטובר 2010 ב 23:30.








הרב ריסקין בוחן גבולות חדשים ותיאולוגיות נוכריות
הרב שלמה ריסקין ממשיך לצעוד בעוז אל המקום שאליו רוב היהודים שומרי המצוות מסרבים להגיע, כאשר הוא מתעקש להצטרף אל עמיתיו הנוצרים בחיפוש אחר מכנה תיאולוגי משותף.

ב-24 ו-25 באוקטובר ישתתפו הרבנים האורתודוכסיים שלמה ריסקין, יוג'ין קורן ונפתלי רוטנברג בכינוס בין-דתי באוניברסיטת ייל בשם "גבולות חדשים בתיאולוגית הנצרות-יהודית". הכינוס התיאולוגי "חוגג את השלמתו של מחקר חדש של מלומדי המכון למחקר תיאולוגי ". (The Institute for Theological Inquiry). המכון הזה הוא מחלקה ב "מרכז להבנה ולשיתוף פעולה יהודי-נוצרי "( Center for Jewish-Christian Understanding and Cooperation)   של הרב ריסקין.  "המוסד האורתודוקסי הראשון בישראל ובעולם המוקדש ליחסי יהודים נוצרים".

נותני חסות אחרים לכינוס הם המכללה התיאולוגית של ייל ותוכנית ייל ללימודי היהדות. מרכז תומאס מור הקתולי בייל מארח את הכינוס.

סייג הלכתי שנפרץ
ג'ואיש ישראל אינו מתכוון לנתח ולפרק לגורמים את הדיאלוג ואת מגמתם של אקדמאים רבים העושים זאת בבתי הספר התיאולוגיים של "ליגת הקיסוס" [המכללות היוקרתיות בארה"ב] בניסיון להתאים את היהדות לתיאולוגיה הנוצרית. אבל בלי קשר לתחושה כלפי הכיוון של הרב ריסקין, אנו יכולים לקבוע בוודאות שהוא הפך על פניו את פסק ההלכה של מורו ורבו, הרב יוסף סולובייצ'יק ז"ל.

[הערה: באופן אירוני, נייר העמדה של הרב ריסקין לכינוס מרבה להזכיר את הרב ומהלל אותו כ"מורי הרוחני, הפילוסוף וחכם התלמוד האורתודוקסי החשוב ביותר במאה ה-20 "].
 
הרב ד"ר אלן בריל מישיבה יוניברסיטי ( YU ), המופקד על הקתדרה ללימודים יהודיים-נוצריים תרומת קופרמן/רוס לזכר הנזירה רוז ת'רינג באוניברסיטת Seton Hall, כתב בבלוג על הכינוס המתקרב ועל מחקרו של רב ריסקין. מבואות:

"כאירוע הרי זו התכחשות מלאה לאיסור האורתודוקסי על דיאלוג תיאולוגי. מטרת הארגון כמוה כהנפת סמרטוט אדום בפניהם של האורתודוקסים, משום שהיא מדברת בבירור על חיפוש מכנה תיאולוגי משותף. הדבר חשוב בהתחשב בכך שמדובר ברב ריסקין ומשום שהוא מגייס עתה כספים למרכז כדי לעסוק בדיאלוג תיאולוגי ישיר..."

".... בסוף המאמר הזה הפתיע רב ריסקין כשטען שיש פלורליזם דתי ובו קיים אלוהים אחד, והשמות ה', אללה, השילוש, בודהה משקפים כולם אמת אחת. כל הפולחן, הציורים, הפסלים והייצוגים משרתים את אותו כוח [ישות] אלוהי. לאלוהים אכפת רק המוסר  והדרכים לעבוד אותו הן משניות. דימוי הקשת ופירושו נראים כמו פרפראזה על קשת האמונות של הפלורליסט הידוע ג'ון היק ".

".... רב ריסקין מסיים  בכך שהוא מקבל את פרשנות פאולוס לאברהם כברית האמונה. לדעתו הנצרות נמצאת כולה בתחום שבע מצוות בני נח, ובהרמוניה עם היהדות. "

ואם מדברים על פאולוס...
ואכן רב ריסקין כותב ש: ה"נצרות הורכבה על הברית היהודית, ברית אברהם. זה לגיטימי מנקודת מבט תנ"כית ויהודית משום שאברהם, מעצם שמו, הוא אביהם [אב קדמון] של אומות רבות."

יתכן שהתפיסה הנוצרית של הרכבה היא "תנכית" על פי הברית החדשה, אבל היא בהחלט אינה יהודית. למשל, קראו את  המובאה הבאה מתוך הספר ""Evangelicals and Israel    (האבנגליסטים וישראל) מאת הפרופסור  סטיבן ספקטור (Stephen Spector):

"אלוהים, אנו כה אסירי תודה לעם היהודי, על ש "הורכבנו" בו, על שהפכנו לאחד, אדם אחד חדש במשיח (ישו). תודה לך אלוהים!" זהו ציטוט מתוך איגרת פאולוס לרומים, שבה נאמר כי הגויים הורכבו על עץ הזית של העם הנבחר. 'האדם החדש' לקוח מתוך איגרת פאולוס לרומים שבה הוא אומר כי הגויים והיהודים אינם נבדלים יותר. ישו הנוצרי ביטל בגופו ובבשרו חוקים ומצוות, וכך מיזג את הגויים והיהודים לגוף אחד, הנתפס ככנסיה. לגבי הנוצרים זו תפיסה יפה של פיוס ואחדות. ועם זאת,  יהודים רבים יתקשו להתפעל מן היופי שבתפיסה הזו.

רשיון לעסוק במשיחיות אקדמית
האם מדובר באוניברסליזם? יודיאו-נצרות עולמית? התנועה האקומנית? אינקלוסיביזם? אגליטאריאניזם?? פלורליזם או משהו אחר – למשל, מסלול מהיר ל"התבוללות "? בפרץ אבסורדיות אינטלקטואלית ורוחנית אצו-רצו כמה תיאולוגים אל העידן המשיחי שבו דוחקים הצידה את חילוקי הדעות וכך אנו כולנו הופכים למפעל [קואופרטיב] אמונתי גדול אחד.

נשאלת השאלה האם התלהבותו של הרב ריסקין מן העידן הפילו-שמי,מחד, ופחדו הגדול מאיום האסלאם הקיצוני, מאידך, הביאו לכך שהרב ריסקין שכח שהנצרות עדיין דוגלת באקסקלוסיביזם [דחיקת האחר] ובניצחונה הסופי? מתוך להיטות לשוויון ולמכנה משותף (וכינוסים בינדתיים), מתעלם הרב ריסקין ואחרים שעמו בזירה התיאולוגית מן הייחודיות של מורשתם ודתם ודרדרו אותה לדת – וכך שידרגו את הנצרות (שהיא דת), והאצילו עליה מעמד של בן ברית.

מתוך השתוקקות להתגבר על חבלי הלידה המובילים לעידן המשיחי, כמה יהודים מרחיקים לכת ומסתכנים בקריעת עצם המרקם המחזיק את העם היהודי יחדיו. המוצר של היזמה המוקדמת הזו, טרם זמנה, עלול להיות פגום בצורה מסוכנת.

כמה מאיתנו, פחות מתוחכמים, משתעשעים בשבירת המסורת על ידי הכנסת תוספת לתפילות הבוקר "מודה אני לפניך ... שלא עשני דוקטור במדעי הרוח".

שמירה על הקו
לפני שתמהרו לשרוף את הדיפלומות, נראה שאפשר להיות אקדמי , עם תואר ד"ר מאוניברסיטת הרוורד, לא פחות, ועדיין לתמוך בעמדתו ההלכתית של הרב סולובייצ'יק ז"ל באופן ברור ומכובד, ולא לסטות ממנה.

להלן כמה מובאות מן המסה Justification and Limitations of Interfaith Dialogue (הצדקתו וחסרונותיו של הדיאלוג הבין-דתי) (the Commentator , 2 במרץ 2005) על ידי הרב וולטר ס. וירצבורגר ז"ל. הרב וירצבורגר מישיבה יוניברסיטי היה תלמידו של הרב סולובייצ'יק ז"ל ועמד הן בראש מועצת הרבנים של אמריקה (Rabbinical Council of America) והן בראש מועצת בתי הכנסת של אמריקה. (Synagogue Council of America).

" בעוד שאנו מכירים בערכי הנצרות, עלינו לנקוט משנה זהירות שמא ניתן אישור למאפיינים מסוימים של הנצרות שמנקודת מבטנו לא נוכל להצדיקם. רק משום שהנצרות מוכנה להעניק ליהדות תפקיד מסוים אינו אומר שאנו צריכים להחזיר את המחמאה...  דבר אחד הוא להכיר במאפיינים חיוביים רבים של האמונה הנוצרית ולראות בה בעל ברית רב ערך במאבק נגד החילוניות, ודבר אחר לחלוטין  הוא לקבל את טענת הנוצרים שישו ממלא את התפקיד הייחודי של גאולת העולם – ואפילו יהיו אלה לא יהודים בלבד...

אפילו אם נקבל את עמדת הרמב"ם כפי שהובעה בהלכות מלכים, ונודה שלנוצרים יש מקום חשוב בתולדות הגאולה, עדיין אין נובע מהנחה זו שהנוצרים מעורבים בברית המיוחדת של ישראל. באותו מטבע, עם כל הערכתנו לנצרות כדרך לאלוהים הזמינה לעולם הלא יהודי, אל לנו ליפות את העובדה שדת השילוש הקדוש אינה מגיעה לערכי הדת האוניברסאליים שלנו. למרות שהאמונה בשילוש הקדוש – אשר דורגה על ידי ההלכה כשיתוף – אולי לא תיראה כאיסור מוחלט ללא-יהודים, עדיין איננו יכולים להמליץ עליה כדרך האידיאלית שבה הלא יהודים יתייחסו לאלוהים.

עלינו לציין שאנו רואים באמונה בשילוש הקדוש כזו סטייה, שהיינו מעדיפים שיהודי יישאר אגנוסטי או אתיאיסט ובלבד שלא יקבל את עיקרי הדת, שלגבי יהודים מהווים כפירה או עבודת אלילים. ארתור גילברט כבר הציע שעל היהודים להשלים עם  המשמעות התיאולוגית של הנצרות משום שהיא צמחה מן היהדות. על בסיס הכשל הגנטי הזה גם היינו יכולים לטעון שהיהדות חייבת להשלים עם המרקסיזם משום שגם הוא צמח מתוך תבנית המחשבה המשיחית היהודית, ושוכלל על ידי יחידים ממוצא יהודי. אין להתעלם מכך שבעוד שהיהדות מייצגת בעיה תיאולוגית, אם לא אתגר, לנצרות, הרי ערכי היהדות ותובנותיה ניתנים להצגה תוך התעלמות מוחלטת מן הנצרות. רק מתוך כבוד לגישה נאותה כלפי הקהילה הנוצרית עלינו להתייחס בכלל לדוגמות תיאולוגיות נוצריות... אסור לנו להיכנס לשום עסקה בנוגע לענייני אמונה. אנו סבורים שעצם ההצעה שבתמורה לזניחת הפעילות המיסיונרית מצד העולם הנוצרי יהיה על היהודים להכיר בנצרות כגישה ראויה עבור העולם הלא נוצרי היא מעליבה. לא חשוב עד כמה יהיו מפתים ניסיונות ההידברות מצד העולם הנוצרי, איננו יכולים לקבל את הצעתו של גרגורי באום שנכיר בנוצרים כבני ברית במקום סתם לדרג אותם כ "אנשים טובים מבני האומות ". 

ענייני אמונה דתית אינם עומדים למשא ומתן שבו, כדי להגיע להסכם משביע רצון, שני הצדדים מוכנים לעשות ויתורים...

פרופסור פטוצ'ובסקי (Petuchowski) כבר חזה לפני כמה שנים ( "הדיאלוג הנוצרי יהודי  "   The Christian Jewish Dialogue   ,  The Jewish Spectator , מרץ-אפריל 1965) שבעקבות הדיאלוג הנוצרי יהודי יאבדו לנו יהודים אחדים שאינם מחויבים, המסתובבים בשולי החיים היהודיים. אבל הוא סבר שבמקרה כזה נאבד רק יהודים  "בשם  ", לא את אלה המאמינים באמת ביהדות כדת, ושהפסד זה יהיה בטל לעומת הרווחים שנפיק למען מחויבות דתית אמיתית. ועם זאת, רבים מאתנו רואים בעריקת אפילו יהודים לא מחויבים, אפילו יהודים ללא שמץ של יהדות, אסון נורא, שחייבים למנעו בכל מחיר. אנו בהחלט נעדיף שיהודי חילוני ישאר אגנוסטי ולא יהפוך למאמין בנצרות. על כן, יש לבחון ברצינות   האם המהלכים העלולים להסתיים בשיפור הקשרים הבינדתיים ולגרום לנשירה רצינית מן הקהילה היהודית נכונים. ככלות הכול, בעניינים של פיקוח נפש – והקטגוריה הזו כוללת סכנה לזהות הרוחנית – היהדות קובעת כי המציל נפש אחת [מישראל] כאילו הציל עולם ומלואו... "

ובעניין זה.....
בכתב העת כאריזמה,  המוצא לאור על ידי סטיבן סטראנג [Stephen Strang] – מנהל אזורי של CUFI [נוצרים מאוחדים למען ישראל] והמו"ל של האגי [ Hagee]  מתפרסם החודש מאמר בשם  "התעוררות יהודית?" ( A Jewish Awakening?)  הטוען שהיהודים מתחילים להאמין בישו במספרים ללא תקדים – "לא רק שהמספרים גדלים, הם ממש מזנקים, אומרים משקיפים. " כאריזמה וסטיבן סטראנג מקדמים ומעודדים דרך קבע את מאמצי המיסיונרים בישראל.

Chosen People Ministries קיימה החודש כינוס  של חוקרי התנ"ך הנוצרי והמזרח התיכון ובו השתתפו 1700 איש. " הכינוס אישר מחדש את הצורך להביא לכל האנשים את הבשורה על פי ישו, המשיח היהודי. "  לא מפתיע שהמיסיונר יואל רוזנברג היה הנואם המרכזי באירוע, אבל כן מפתיע שסגן ראש ממשלת ישראל משה יעלון היה דובר כבוד באירוע "החוג של יואל" (Joel's Epicenter eventבחודש יוני האחרון, "בשמו של ישו".

הכסף מדבר וכך גם הכומר האגי
"הנוצרים והיהודים מאד קשובים לי בעניין. עתידנו כרוך זה בזה על ידי קשרי הברית." הכומר ג'ון האגי (ערב לכבוד ישראל, אוגוסט 2010)

על פי העתון היהודי האמריקאי Jewish Press, הכומר האגי תרם לאחרונה יותר מ-8 מליון דולר לשורה ארוכה של מוסדות צדקה יהודיים בערב לכבוד ישראל. "אור תורה סטון" קיבלה 250,000 דולר.

המייסד והנשיא של "אור תורה סטון", הרב שלמה ריסקין, הכריז בהרצאה על הדיאלוג הנוצרי יהודי שנשא בחודש פברואר האחרון בבית הכנסת הצבי חובבי ציון בירושלים:

"במהלך עשר השנים האחרונות קבלתי... אולי... וזו אולי הגזמה... 500,000 דולר ממקורות גויים. זהו זה. רוב הכסף הזה, רובו המכריע, מופנה למעשי חסד ולא עבור המוסדות שלי ככאלה."

איננו מפקפקים בדברי הרב ריסקין מלפני תשעה חודשים, אבל טיעונו המקורי אינו תקף יותר. כאשר הכומר האגי מדבר ונותן, רב ריסקין ומנהיגים וארגונים מאזינים ולוקחים – ונראה שכרוך בכך מחיר  "של הברית".

למשל, המכללה האקדמית בנתניה קבלה הפעם הזו 400,000 דולר, אבל על פי הוידיאו הזה הכומר האגי כבר הקים את מרכז המורשת היהודית במכללה, סייע להקים את בית הכנסת בקמפוס, תמך באיתורו של רב הקמפוס, וקידם פעילויות לקרב בין נוצרים לבין יהודים. המוסד משבח את האגי כ"אייקון" ו"משיב על אהבתו חסרת הסייגים בתודה ואהבה ללא גבול ".

כאשר כמרים מתחילים לבנות לנו בתי כנסת, מחלקות ללימודי יהדות, ומגייסים את הרבנים שלנו, נראה שהיהדות עומדת על סף היערכות מחדש. זו אינה אשמתו של האגי – זו היא אשמתנו משום שלא השכלנו למתוח את הקווים הנאותים ביחסים התיאולוגיים הטעונים.

"לשבור את המחסומים בין היהודים לגויים" הוא חלום משיחי שהתגשם לגבי הנוצרים הציונים, אבל הוא טומן בחובו לא פחות מאשר התבוללות ושמד – כליון רוחני- ליהודים.

ברוכים הבאים לעידן המשיחיות היודיאו-נוצרית.

הערה אחרונה
ארגון ג'ואיש ישראל מציין כי רב ריסקין הוא חבר במועצת הרבנות של אמריקה (RCA). אנו מציינים שמועצת רבני אמריקה נוהגת על פי פסק ההלכה המקורי של הרב סולובייצ'יק ז"ל.

להלן מובאות פרוטוקולים לדיאלוג בין-דתי במועצת הרבנות של אמריקה:

מועצת רבני אמריקה חוזרת ומאשרת את הצורך להמשיך ולדבוק בקו המנחה של רבי יוסף ס. סולובייצ'יק לגבי דיאלוג בינדתי.

18 במאי 2006 – מאחר שלאחרונה עלו הצעות שהקווים המנחים שקבע הרב , רב יוסף ס. סולובייצ'יק לגבי מגעים עם דתות לא יהודיות והאוסרים על נושאים תיאולוגיים אינם תקפים עוד, אשר על כן מוצהר בזאת שקווים מנחים אלה הינם עקרונות הפעולה לעמדת מועצת רבני אמריקה בעניין הזה, והם יישארו אבן היסוד לכל דיאלוג בינינו לבין דתות לא יהודיות.
----------
כמאמר השיר הידוע "אוי חבל חבל חבל על תפוח שנפל..." ברצונינו לחזור ולהדגיש לסיום שהרב ריסקין מתעלם הן מפסיקתו של הרב סולובייצ'יק ז"ל, והן מעמדת מועצת הרבנות של אמריקה.

ארגון ג'ואיש ישראל קורא לכל הרבנים ומנהיגי הקהילות אשר קראו מאמר זה להתייצב ולנקוט עמדה. הערותיכם על המאמר הזה יתקבלו בברכה ואפשר לשולחן ל info@jewishisrael.com. נשמח לפרסם את תגובותיכם בבלוג שלנו. האתר עדיין ברובו באנגלית אולם בקרוב בע"ה נתחיל בפרסומים שוטפים גם בעברית.

"כי כל העמים ילכו איש בשם אלהיו ואנחנו נלך בשם-יהוה אלהינו לעולם ועד". (מיכה פרק ד', פסוק ה')

אין תגובות: